Historia

40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego powstała 1 stycznia 2000 roku w wyniku rozformowania 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-bombowego. Jest eskadrą Sił Szybkiego Reagowania, wyposażoną w samoloty Su-22M4K, przeznaczoną do zwalczania obiektów powietrznych, naziemnych i nawodnych przeciwnika oraz wykonywania innych zadań ogniowych i rozpoznawczych o charakterze operacyjno-taktycznym. 40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego została powołana na podstawie Rozkazu Dowódcy WLOP Nr 0142 z dnia 23 sierpnia 1999 roku wyniku rozformowania 40. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w miejscowości Świdwin. Funkcjonować zaczęła od 1 stycznia 2000 roku. Kontynuuje tradycje 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, z którego wywodzi się większość pilotów i personelu technicznego. Eskadra stacjonuje na lotnisku Świdwin, a organizacyjnie wchodzi w skład 1. Brygady Lotnictwa Taktycznego. 40 pułk sformowano w październiku 1951 roku w Krakowie, na bazie eskadry wydzielonej z 2 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego i nadano mu nazwę 40 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. W lutym 1952 roku pułk został przebazowany do Mierzęcic, a w styczniu 1953 roku do Świdwina. W 1971 roku 40 Pułk Lotnictwa Myśliwego przemianowano na 40 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego, a w 1982 roku na Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. 23 sierpnia 1999 roku rozformowano 40 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego na ich bazie sformowano 39 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego, 40 Eskradrę Lotnictwa Taktycznego i 11 Bazę Lotniczą w Świdwinie. W uzbrojenu jednostki znajdowały się samoloty: Po-2, Jak-11, Jak-23, MiG-15, Lim-2, Lim-5, MiG-17PF, MiG-21, Lim-6, Su-22M4K. 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego uzbrojona jest w samoloty myśliwsko-bombowe Su-22, a klucz łącznikowy ma również TS-11.

 


Początek lat 50 – tych  lotnictwo wojskowe przechodzi pierwszą rewolucję techniczną, przezbrajając się z samolotów tłokowych na samoloty odrzutowe, w sytuacji braku doświadczonej kadry szkoleniowej i finansowych trudności państwa.

Pierwsi piloci przeszkalani na samoloty myśliwskie Jak – 23, wykonywali loty szkoleniowe na samolocie Jak – 9 nazywanym AGATA z silnikiem odrzutowym uruchamianym silnikiem benzynowym. Podczas uruchamiania i wyłączania silnika powstawały płomienie wymagające interwencji strażaków.

W 1952 do 40 plm  m. Kraków przybyło 13 pilotów promowanych 6 kwietnia 1952 roku w Radomiu. Promocja ta wykonywała już loty szkoleniowe na nowocześniejszym samolocie UT-MiG 15, 10 do 15 lotówszkolnych, potem loty samodzielne na Jak 23.

XXI wiek dla garnizonu świdwińskiego jest pod znakiem pełnych rocznic. W 2011 roku 17 kwietnia była 60 rocznica powstania 40 plm, którego szlak wiódł od lotniska w Krakowie, później przeniesiony do m. Mierzęcice, a 23 stycznia 1953 roku 40plm został przebazowany na nowo wybudowane lotnisko w m. Świdwin. Przebazowanie odbyło się w trudnych warunkach atmosferycznych w strefach śnieżycy, gdzie pilotami przebazowanych samolotów byli również 9 – ciu młodych pilotów, promocji 1952. Przebazowanie w takich warunkach po tak krótkim szkoleniu i ubogim wyposażeniu samolotu ukazuje talent pilotów i dużą wymagalność kadry instruktorskiej.

 

Na lotnisko przebazowano:

- samoloty bojowe 13 Jak 23,

- samoloty treningowe 2 UT – 2 i 1 Po – 2.

Pierwsi piloci, którzy przebazowali samoloty i stali się podstawą naszego lotnictwa  w Świdwinie:

1.    ppłk. pil. Aleksy Czapliński – d-ca pułku, przyjmował s-ty jako kierownik lotów.

2.    mjr. pil. Czesław Smerdel  - pomocnik d-cy ds. pilotażu.

3.    por. pil.   Marian Chrzan – nawigator pułku.

4.    kpt. pil.   Stanisława   Kowal – d-ca I eskadry.

5.    por. pil.  Błądek - d-ca III eskadry.

6.    por. pil.  Arkadiusz Kurzawa d-ca II eskadry.

7.    por. pil. Tadeusz Rajski.

8.    por. pil. Henryk Pietrzak.

9.    por. pil. Tadeusz Mariański. Promocja 1952:

10. chor. pil. Józef Olesiejuk.

11. chor. pil. Stanisław Michniewicz.

12. chor. pil. Edmund Dunaj.

13. chor. pil. Włodzimierz Bielecki.

14. chor. pil. Jerzy Rybicki.

15. chor. pil. Gustaw Zabojszcz.

16. chor. pil. Czesław Żurek.

17. chor. pil. Feliks Komendacki.

18. chor. pil. Zdzisław Studencki.

19. ppor. pil. Stefan Żółtaszek.

 

W dalszej części historii przekazuję kilka zdjęć kroniki początku 40 plm, dzieje Państwa Olesiejuków, Pani Stefani i Pana pułk pil w stanie spocz. Józefa Olesiejuka.

 

Zebrał: Krzysztof Leszczyński




Kronika 40 PLMB






Historia 40 PLMB







Okiem mieszkanki Świdwina





Mój pierwszy odrzutowiec





Wygenerowano w sekund: 0.00
2,019,228 Unikalnych wizyt